Gör din gröt lite nyttigare

Jag har tidigare tipsat er om olika basvaror som ni kan använda när ni gör egen gröt till era bebisar/barn. Vill även nu tipsa er lite kring hur ni kan göra er gröt lite nyttigare :)

En av de lättaste sakerna ni kan göra är att röra ner lite smör eller kokosfett i gröten för att öka på fettet och göra barnen mätta längre. En halv tsk – en tsk kokosfett kan vara nog då bebisar/små barn inte ska få för mycket. Smör kan vara en tsk och kanske mer beroende på portionens storlek.

Jag har även nyponpulver hemma som jag rör ner i gröten eller toppar gröten med eftersom jag använder det själv i förebyggande syfte när det kommer till min fibromyalgi och inflammation i kroppen. Nyponpulver ökar ditt välbefinnande och ger hud, bindväv, leder samt ligament näring och energi.
1 msk helnyponpulver motsvarar en hel bunke med färska nypon. Det innehåller 60 gånger mer C-vitamin än citrusfrukter samt antioxidanter och livsviktiga mineraler som järn, kalcium, kalium och magnesium.

Gurkmeja har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. Gurkmeja kan användas för att förstärka effekten andra vitaminer. Gurkmeja stärker och förbättrar matsmältningen. Är är renande för blodet. Ökar insulinkänsligheten och reglerar blodsockernivån.

Bovetepuffar, Quinoapuffar, Rispuffar och Hirspuffar är bra sätt att tillföra mer nyttigheter till måltiden och pojken här hemma övar motoriken när han provar äta dessa själv. Alla är glutenfria och fyller ut måltiden bra.

Kanel är det olika bud kring. Några är mot och andra är för och jag är lite mitt emellan. Jag anser att allt i lagom mängd är bra och toppar pojkens gröt då och då med lite kanel. När det gäller påståenden om positiva hälsoeffekter från kanelen så är det primärt blodsockerreglering och insulinkänslighet som brukar nämnas. Kanel har en positiv påverkan på blodsocker, matsmältningen, blodcirkulationen, andningsvägar och urinvägar.

Bär är ett bra sätt att både öka smaken och antioxidanterna. Blåbär är en super antioxidant! Hallon innehåller polyfenoler vilket gör att bäret är bra mot skadliga bakterier, virus och svamp av olika slag. Barnet får även i sig bra fibrer och bra med c-vitamin.

Frukt kan även användas för att toppa gröten och göra den lite nyttigare/mäktigare. Banan äter pojken ofta hemma och då är den alltid ekologisk eftersom det slår på någon krona men gifterna som inte eko bananer utsätts för är mycket hög. Banan är rik på kalium, magnesium, c-vitamin, fibrer och antioxidanter. River ibland ner ett äpple eller päron som bjuder på extra fibrer, c-vitamin och antioxidanter. Kiwi är rik på c-vitamin, kalium, magnesium, fibrer och antioxidanter. Mango innehåller bra med A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin, B6, B9, fibrer och antioxidanter.

Ägg är även något som jag toppar pojkens gröt med ibland eller knäcker ned i hans gröt mot slutet. Ägg är ett proteinrikt livsmedel som ger ett ordentligt vitamintillskott. Även mineraler som järn och selen ryms innanför skalet. I stort sett får du i dig merparten av de näringsämnen du behöver för dagen, inklusive viktiga fettsyror, om du mumsar i dig både gula och vita. Det enda som saknas är vitamin C!

Detta var några av mina småtips kring hur du kan göra gröten lite roligare och nyttigare för barnet.

11385626_1638254336458135_96976288_n 11417325_107142679630882_1478402379_n

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>